Thursday, January 6, 2022

Uppsats om arbetslöshet i Indien

Uppsats om arbetslöshet i Indien



Lönekomponenten för genomförandet av denna lag kommer att bäras av centret och kostnaden för material och andra delar av arbetet skulle delas mellan centret och delstatsregeringarna. Snarare har utsikterna för industriell utveckling aldrig realiserats helt. Förtäckt arbetslöshet uppsats om arbetslöshet i Indien till staten när fler än det förväntade antalet människor är arbetslösa, vilket främst ses i oorganiserade sektorer och jordbruk. Strukturell arbetslöshet kan vara öppen eller förtäckt. Betoning på yrkesinriktad och teknisk utbildning — Läroplanen som följs vid universitet bör ändras för att fokusera mer på praktiska aspekter av lärande. I december slogs detta program samman med SJSRY, uppsats om arbetslöshet i Indien. Största delen av den återstående delen av arbetsstyrkan gick till konstruktion, handel och tillverkning.





Uppsats om arbetslöshet i Indien



Hem » Uppsats om arbetslöshet. Arbetslöshet avser situationen när en person som är villig att arbeta för ett kvalificerat arbete till rådande lönenivåer och inte får arbete. Barn, äldre, patienter, funktionshindrade och funktionshindrade kan inte placeras i kategorin arbetslösa. En person som inte är villig att arbeta och dessutom är en parasit faller inte under kategorin arbetslöshet, uppsats om arbetslöshet i Indien. Det finns många problem som Indien står inför idag, men av dem alla är problemet med arbetslöshet allvarligare och mer fruktansvärt. Ansträngningar har gjorts för att lösa detta problem i många år.


Men än så länge syns inte framgången någonstans. Detta problem är fortfarande det största hindret på vägen för ekonomisk planering. Därför, tills dess problemet är löst, kan ekonomiska planer inte lyckas i landet. Antalet arbetslösa ökar dag för dag. Antalet arbetslösa är i miljoner. Det inkluderar alla typer av arbetslösa personer — utbildade och outbildade. Men i verkligheten är frågan om arbetslöshet nästan dubbel eller tredubblad eftersom varje arbetslös person inte får sitt namn registrerat på arbetsförmedlingen och andra bybor inte drar nytta av dessa kontor. I vårt land ökar befolkningen dag för dag. Under året ökar antalet personer som är sysselsatta i arbete och näringsliv mångdubbelt och antalet sysslolösa ökar.


Vår regering har letat efter en lösning på detta problem under de senaste åren, men den enorma befolkningsökningen tillåter inte att detta problem löses. Vårt utbildningssystem är helt felaktigt och felaktigt. I Brittiska Indien startades ett sådant utbildningssystem endast för att producera kontorister. Detta utbildningssystem kan endast förberedas av dem som kan bli tjänare i uppsats om arbetslöshet i Indien, om de människorna inte får arbete, då blir de värdelösa, uppsats om arbetslöshet i Indien. Uppsats om arbetslöshet i Indien i våra byar förbli sysslolösa i sex månader på ett år. Arbetslösheten har också ökat på grund av kollapsen av stug- och småskaliga industrier i dessa byar.


I forntida tider antogs förfäders affärer i Varna-systemet, från vilket arbetslöshet inte uppstod. Ungdomar bör ges sådan utbildning att de kan visa sig vara till hjälp för att ge dem sysselsättning. Därför bör mer uppmärksamhet ägnas åt industriutbildning så att antalet utbildade arbetslösa kan dämpas. De skapar inte känslan av att arbeta för hand. De flesta vandrar på jakt efter jobb. På så sätt blir raden av arbetslösa längre och längre för varje år. Så långt uppsats om arbetslöshet i Indien stora industrier berörs, de har etablerats i den privata offentliga sektorn, men detta kan inte lösa vårt arbetslöshetsproblem uppsats om arbetslöshet i Indien inhemskt hantverk uppmuntras.


Efter framgången med Lok Sabha-valet, när Janata-partiet kom till makten, ägnade regeringen mer uppmärksamhet åt problemet med arbetslöshet. Den nuvarande regeringen presenterar också sin medvetenhet i denna riktning, uppsats om arbetslöshet i Indien. Arbetslöshet är ett svårt problem i landet, det liknar det som ger upphov till många sjukdomar. Därför är det central- och delstatsregeringens plikt att göra framgångsrika ansträngningar för att minska arbetslöshetsproblemet i viss utsträckning. Spara mitt namn, e-post och webbplats i den här webbläsaren till nästa gång jag kommenterar. Netaji Subhash Chandra Bose föddes den 23 januari och dog den 19 augusti. Han var bara 48 år gammal vid tiden för sin död. Han var en. Hem Uppsatstal Slogans Vanliga frågor. Lämna en kommentar Avbryt svar Kommentar Namn E-post Webbplats Spara mitt namn, uppsats om arbetslöshet i Indien, e-post och webbplats i den här webbläsaren för nästa gång jag kommenterar.


Lämna detta fält tomt. Läs nästa artikel Subhash Chandra Bose Essay Netaji Subhash Chandra Bose föddes den 23 januari och dog den 19 augusti, han var bara 48 år gammal vid tiden för sin död.





slutsats övertygande uppsats



Arbetslöshet avser situationen när en person som är villig att arbeta för ett kvalificerat arbete till rådande lönenivåer och inte får arbete. Barn, äldre, patienter, funktionshindrade och funktionshindrade kan inte placeras i kategorin arbetslösa. En person som inte är villig att arbeta och dessutom är en parasit faller inte under kategorin arbetslöshet. Det finns många problem som Indien står inför idag, men av dem alla är problemet med arbetslöshet allvarligare och mer fruktansvärt. Ansträngningar har gjorts för att lösa detta problem i många år. Men än så länge syns inte framgången någonstans.


Detta problem är fortfarande det största hindret på vägen för ekonomisk planering. Därför, tills dess problemet är löst, kan ekonomiska planer inte lyckas i landet. Antalet arbetslösa ökar dag för dag. Antalet arbetslösa är i miljoner. Det inkluderar alla typer av arbetslösa personer — utbildade och outbildade. Men i verkligheten är frågan om arbetslöshet nästan dubbel eller tredubblad eftersom varje arbetslös person inte får sitt namn registrerat på arbetsförmedlingen och andra bybor inte drar nytta av dessa kontor. I vårt land ökar befolkningen dag för dag. Swarna Jayanti Shahari Rozgar Yojana SJSRY som omfattade de tre tidigare programmen för urban fattigdom, dvs. Detta program försökte ge sysselsättning till arbetslösa i städer eller undersysselsatta fattiga som lever under fattigdomsgränsen och utbildade upp till XI-standard genom att uppmuntra inrättandet av egenföretagande företag eller tillhandahållande av löneanställning.


Systemet ger en särskild impuls till att stärka och lyfta de fattiga kvinnorna och lanserar ett särskilt program, nämligen utveckling av kvinnor och barn i stadsområden DWCUA, enligt vilket grupper av fattiga kvinnor i städer som startar egenföretagande företag är berättigade till bidrag upp till 50 procent av projektkostnaden. En tilldelning av Rs a In , DWCUA-systemet hade hjälpt 0. I , tillhandahölls all tilldelning av Rs crore mot vilka Rs Två specialplaner för SJSRY inkluderar - Urban Self-Employment Program USEP och Urban Wage Employment Program UWEP. SJSRY finansieras på 25-basis mellan centrum och stater. Under , och , en summa av Rs Om resultatet av SJSRY var det totala antalet förmånstagare under USEP 0.


Återigen var det totala antalet arbetsdagar som genererades under UWEP 6. Antalet fattiga i städer som förmedlade färdighetsträning var 1. Budgetanslag för SJSRY-systemet för är Rs Totalt 3,63, bidragsmottagare har fått hjälp under det år SJSRY ersattes av NULM i september Det syftar till att ge förvärvsarbete till stadsanställda och undersysselsatta. NULM kommer att fokusera på att organisera fattiga i städer i SHG, skapa möjligheter för kompetensutveckling som leder till marknadsbaserad sysselsättning, och hjälpa dem att starta egenföretagande företag genom att säkerställa enkel tillgång till krediter. NULM syftar till att ge skydd med grundläggande bekvämligheter till hemlösa i städer. If planerar också att ta itu med försörjningsproblem för stadsförsäljare. Under lanserades Rs SGSY i april och är det enda självanställningsprogram som för närvarande implementeras.


Det syftar till att främja mikroföretag och att föra de stödda fattiga familjerna Swarozgaris över fattigdomsgränsen genom att organisera dem i självhjälpsgrupper SHGs genom processen med social mobilisering, utbildning och kapacitetsuppbyggnad och tillhandahållande av inkomstgenererande tillgångar genom en blandning av bankkrediter och Statsbidrag. Systemet genomförs med en kostnadsdelning på 25 mellan centret och staterna. Sedan starten av programmet fram till december gjordes en total tilldelning på 42,16 miljoner Rs tillgängliga av centret och de stater som bildade SGRY omstrukturerades till National Rural Livelihood Mission NRLM. SGSY har omstrukturerats till National Rural Livelihood Mission NRLM och den har bytt namn till Ajeevika och implementeras nu i uppdragsläge över hela landet sedan en enkvinnlig medlem från varje identifierat fattigt hushåll på landsbygden förs in under SHG-nätverket;.


Målet med NRLM är att säkerställa att varje familj, när den väl är i SHG-nätverket under en period på 6-8 år, kan uppnå hushållens matsäkerhet och ha stabiliserat försörjning genom en stark konvergens med panchayati raj institutioner PRIs. Uppdraget har täckt 97 byar och mobiliserat cirka 20 lakh SHGs, varav 3. Under , Rs 22, For , Rs 3, har crore tilldelats NRLM. Sampoorna Grameen Rozgar Yojana SGRY lanserades i september. Systemen för Jawahar Gram Samridhi Yojana JGSY och Employment Assurance Scheme EAS har integrerats helt med SGRY.


Syftet med programmet är att tillhandahålla ytterligare löneanställning tillsammans med livsmedelssäkerhet skapande av varaktiga gemenskap, sociala och ekonomiska tillgångar och infrastrukturutveckling på landsbygden. Systemet förutser generering av miljoner arbetsdagar på ett år. Kostnaden för programmet ska delas mellan centret och staten på ett kostnadsdelningsförhållande på I , In , fram till den 31 december , antalet persondagar med anställning som genererades under SGRY var PMGY lanserades i i alla stater och UT för att uppnå målet om hållbar mänsklig utveckling på bynivå. PGMY planerar tilldelning av ytterligare centralt bistånd till staterna och UT för utvalda grundläggande minimitjänster för att fokusera på vissa prioriterade områden av regeringen.


PMGY hade från början fem komponenter, dvs. Landsbygdselektrifiering har lagts till som en extra komponent från tilldelningen för PMGY var 2 miljoner kronor. Detta utökades senare till Rs crore för För året tillhandahölls ett belopp på Rs 2, crore. Under de två senaste årsplanerna förvaltades PMGY:s sex sektorsprogram av de berörda centrala administrativa avdelningarna. Från och med innevarande år ska dock planeringskommissionen genomföra detta program direkt. Nya riktlinjer för implementeringen av PMGY under Årsplan 03 har utfärdats till alla delstatsregeringar och UT:s.


Systemet syftar till att uppnå målet om hållbar livsmiljöutveckling på bynivå. Central tilldelning för skyddsrum på landsbygden i PMGY. GA in var Rs. Programmet genomförs i alla stater och sex fackliga territorier. Medan programmets fokus ligger på att tillhandahålla vägförbindelser till icke-anslutna boplatser av fastställd befolkningsstorlek, tillhandahålls anslutning till alla Panachayat-högkvarter och platser av turistintresse under PMGSY, oavsett befolkningsstorlek. Sålunda är huvudsyftet med PMGSY att tillhandahålla alla väderanslutningar till alla berättigade oanslutna bostäder på landsbygden i landet som har en befolkning på personer och uppåt i slättområden och personer och över enligt folkräkning i specialkategoristater, utvalda stam- och ökenområden.


Det möjliggör även uppgradering av befintliga landsvägar. I ett belopp av Rs 2, crore finnas allokerat för detta system. Sedan starten har projekt för att tillhandahålla ny anslutning till 1,44, bostadsområden med en väg, längd på 5,44, km röjts till en uppskattad kostnad av Rs 1,82, crore inklusive uppgraderingskostnad. Totalt 3,99, km väglängd har färdigställts och nya förbindelser har tillhandahållits till över 97, bosättningar fram till mars. utgifter på Rs 13, crore. Uppgradering på utvalda befintliga vägar har tagits upp.


Den nuvarande finansieringskällan för PMGSY är dieseltillgången, varav 50 procent är öronmärkt för PMGSY. Ansträngningar pågår för att samla in ytterligare resurser till programmet med ekonomiskt stöd från Världsbanken och Asian Development Bank. xiv Maharma Gandhi National Rural Employment Guarantee Act Scheme MGNREGA:. Lagen som antogs i augusti lanserades i distrikt och har utökats till distrikt i den andra fasen och under de kommande fyra åren, dvs. Det är första gången som ett jobbgarantisystem har införts i landet. Följaktligen kommer hushåll på landsbygden i utvalda distrikt att ha rätt att registrera sig hos de lokala Gram Panchayats som personer som söker arbete enligt lagen. Således ger denna lag ett socialt skyddsnät för de utsatta grupperna av människor i vårt samhälle och gör därmed ett försök att uppnå tillväxt med rättvisa.


b Varje vuxen person i den anmälda som är villig att utföra okvalificerat manuellt arbete, kan ansöka om registrering hos Gram Panchayat. Panchayat kommer sedan att utfärda ett jobbkort till den personen och personen kommer att ha rätt att ansöka om anställning. e Personen får rätt att få arbetslöshetsdagpenning om anställningen inte ges inom 15 dagar. g Anställning kommer att ges inom 5 km. h Panchayati Raj Institutions PRIs kommer att ha huvudrollen i planering, övervakning och genomförande. j Bidragsmottagaren kommer att få rätt till arbetsplatsfaciliteter som dricksvatten, skjul för barn och första hjälpen.


Centret står för 80 procent av den totala kostnaden för programmet och delstatsregeringen måste spela en avgörande roll. Lönekomponenten för genomförandet av denna lag kommer att bäras av centret och kostnaden för material och andra delar av arbetet skulle delas mellan centret och delstatsregeringarna. Därför syftar detta regeringens flaggskeppsprogram till att förbättra försörjningstryggheten för hushåll på landsbygden genom att tillhandahålla minst hundra dagars garanterad löneanställning under ett räkenskapsår till varje hushåll vars vuxna medlemmar frivilligt utför okvalificerat manuellt arbete med kravet på en- tredje deltagandet av kvinnor.


MGNREGA tillhandahåller löneanställning tillsammans med fokus på att stärka naturresursförvaltningen genom arbeten som tar itu med orsaker till kronisk fattigdom som torka, avskogning och jorderosion och därigenom uppmuntrar hållbar utveckling. Det tvådelade syftet med lagen är för det första att säkerställa livsmedelstrygghet genom att skapa sysselsättning och för det andra att skapa permanenta tillgångar. Den framgångsrika implementeringen av NREGA beror dock på två viktiga faktorer, dvs. Det mest slående med denna lag är dock det första försöket i sitt slag på nationell nivå att utarbeta ett anställningsgarantiprogram med 80 procent central finansiering och med dess rättskraft som gör det helt annorlunda än andra anställningar. generationssystem som införts tidigare i landet.


Av Rs11, crore tilldelas NREGA i BE Rs 6, fram till 31 januari, , cirka 3. Enligt detta system, fram till december, av Mot den anställning som krävs av 2. En budgetanslag på 12 Rs, crore inklusive NER-komponent gjordes för och Rs 10. Regeringen överväger nu ett förslag om att höja antalet dagar med garanterade jobb från dagar till dagar. I , det IT-aktiverade nätverket från India Post har framgångsrikt använts för utbetalning av löner till förmånstagarna av NREGA i 19 distrikt i Andhra Pradesh och i alla 22 distrikt i Jharkhand. Systemet är också aktivt i Karnataka, Madhya Pradesh och Västbengalen. I , regeringen har trappat upp tilldelningen för sitt flaggskeppsprogram för sysselsättningsplanen NREGA på landsbygden med över 65 procent till 26 crore Rs.


Det ytterligare beloppet på Rs 10, crore har tillhandahållits för att uppfylla de ytterligare kraven för NREGA Scheme. Under fas II underrättades ytterligare distrikt och fördes in under dess tillämpningsområde med verkan från och med den 1 april, Under programmet, hittills I , ingick hela Sampoorna Grameen Rozgar Yojana SGRY i NREGA Scheme. Täckningen utökades till alla landsbygdsdistrikt i landet i För närvarande omfattas distrikten av NREGA. Under året har fler än 4. I förhållande till det budgeterade utlägget på Rs Antalet hushåll som omfattas av systemet ökade avsevärt från 3. Ut ur sålunda tillhandahåller NREGA ett socialt skyddsnät för de utsatta grupperna av människor i vårt samhälle och gör därigenom ett försök att uppnå tillväxt med rättvisa.


MGNEGA spelar således en viktig roll för att förbättra försörjningstryggheten samt att förbättra resursbasen på landsbygdsnivå. På nationell nivå med den genomsnittliga lönen som betalas under MGNEGA ökade från Rs 65 in till Rs in , har förhandlingsstyrkan för jordbruksarbetare ökat eftersom även lönerna i den privata sektorn har ökat, vilket framgår av många studier. Förbättrade ekonomiska resultat, särskilt i vattendelare, och minskningar av nödmigrering är dess andra landvinningar. Löner enligt MGNREGA indexeras till konsumentprisindex för jordbruksarbetskraft KPI-AL. Nyligen har regeringen tagit några initiativ under MGNREGA för att göra det mycket mer effektivt och transparent.


Elektroniskt fondförvaltningssystem eFMS i alla stater har initierats i etapper för att minska förseningar i utbetalning av löner. Ytterligare anställning utöver dagar per hushåll meddelas i torkadrabbade talukas eller block är nu tillåtet. Åtgärder har vidtagits för sådd i Aadhaar i MGNREGA-arbetarregistren för att förhindra läckage. Samtidigt som premiärminister Dr. Dessutom har användningen av informationsteknologi i MGNREGA på många nivåer hjälpt till att göra styrningen bättre och öka ansvarsskyldigheten och transparensen i myndighetsarbetet. Det finns tillräckligt med bevis för att systemet i stor utsträckning har bidragit till att få de små och mycket små bönderna till en bättre produktion genom att öka markproduktiviteten och vattenhushållning.


Sålunda kan det observeras att med bättre planering av projektdesign, kapacitetsuppbyggnad av panchayati raj-institutioner PRTs, kompetenshöjning för ökad anställningsbarhet och minskning av transaktionskostnader, kan luckor i genomförandet av programmet täppas till i större utsträckning och tillgångarna så skapade skulle kunna ge ett mycket större bidrag till att höja markproduktiviteten och förbättra levnadsvillkoren för landsbygdsbefolkningen i allmänhet. Utkastet till strategidokumentet för den nionde planen gav vederbörligt erkännande av problemet med arbetslöshet.


Följaktligen har den nionde planen införlivat ett primärt mål att skapa större produktiv sysselsättning i tillväxtprocessen inom olika sektorer och genom att anta arbetsintensiv teknik i de arbetslöshetsutsatta områdena. För att förbättra sysselsättningsmöjligheterna för de fattiga, har den nionde planen genomfört ett nationellt sysselsättningsstödssystem, som erkänner den höga förekomsten av undersysselsättning och ökande arbetskraft. Det räcker dock inte bara att skapa rätt sorts sysselsättningsmöjligheter, utan också att ge människorna det mänskliga kapitalet genom att de kan dra nytta av dessa möjligheter. Utbildning och kompetensutveckling är väsentliga kännetecken för sådan egenmakt. Gratis och obligatorisk utbildning för barn med stöd av ett adekvat middagsprogram i skolor är det första steget mot detta mål.


Dessutom kommer särskilda program att behöva implementeras för att utveckla färdigheter, höja tekniska nivåer och marknadsföringskanaler för människor som är engagerade i traditionella yrken. I det nuvarande sammanhanget bör tillväxtprocessen omstruktureras på ett sådant sätt att sysselsättningsmöjligheterna växer i en snabbare takt och landet blir framgångsrikt för att uppnå målet om full sysselsättning i början av det nya millenniet. I detta sammanhang har planutredningen föreslagit följande åtgärder som ska vidtas under den nionde planperioden:.


a Att uppnå ekonomisk tillväxt skulle främst komma från de sektorer som har hög sysselsättningspotential. b Hög prioritet skulle ges för att uppnå tillväxt och produktionslinjer med hög sysselsättningsintensitet tillsammans med upprätthållandet av balansen mellan utbud och efterfrågan. c Att motverka onödig och urskillningslös ökning av kapitalintensiteten och uppmuntra antagandet av produktionstekniker med högre sysselsättningspotential per kapitalenhet. d Slutligen, omorientering av investeringar från den offentliga sektorn mot de sektorer som har sysselsättningsfördomar och påverka privata investeringsbeslut att anta teknik med hög sysselsättningspotential.


Återigen har utkastet till nionde femårsplan som godkändes av National Development Council NDC den 19 februari prioriterat att minska omfattningen av arbetslösheten och det har satt upp ett mål att generera 50 miljoner jobb under den nionde planperioden. Tillvägagångssättet till halvtidsutvärderingen av den tionde planen har upprepat att sysselsättningstillväxten bör överstiga tillväxten i arbetskraften för att minska eftersläpningen av arbetslöshet. Särskild vikt för att främja offentliga investeringar på landsbygden för att absorbera arbetslös arbetskraft för att skapa tillgångar. Identifiering av reformer inom finanssektorn för att uppnå investeringsmål i små och medelstora företagssektorn.


Storskaligt sysselsättningsskapande inom byggsektorn, särskilt för okvalificerade och halvkvalificerade. Nödvändigt stöd till tjänstesektorn för att uppfylla deras verkliga tillväxt- och sysselsättningspotential och större fokus på jordbruksbearbetning och landsbygdstjänster. Sysselsättningsstrategin i den tionde planen måste därför fokusera på adekvat sysselsättningstillväxt och på de kvalitativa aspekterna av sysselsättningen. För att göra det möjligt för de fattiga att få tillgång till möjligheterna och för att säkerställa överensstämmelse mellan kraven på och tillgången på kompetens, kommer tonvikt att behöva läggas på nödvändig kompetensutveckling.


Sålunda konstaterade det tionde plandokumentet att den nuvarande eftersläpningen av arbetslöshet på omkring nio procent, motsvarande 35 miljoner personer, är för hög och alla ansträngningar måste göras för att inte bara stoppa den stigande trenden, utan för att faktiskt minska den under den tionde. Själva planperioden. Sammantaget syftar den tionde planen till att skapa cirka 50 miljoner arbetstillfällen under en period av 5 år, varav 30 miljoner kommer att skapas från normal tillväxtprocess och resten 20 miljoner kommer att skapas från särskilda initiativ.


Resultatet av den 61:a NSSO-omgången visar att över 47 miljoner personer fick sysselsättning under till. Skapande av sysselsättningsmöjligheter för det växande antalet arbetslösa och nyanlända till arbetskraften är en stor utmaning. En fördubbling av tillväxten av jordbrukets BNP till 4 procent per år kommer att förbättra sysselsättningsvillkoren inom jordbruket genom att höja reallönerna och minska antalet undersysselsatta inom jordbrukssektorerna. Tillvägagångssättet till den elfte planen är inriktat på att skapa ytterligare sysselsättningsmöjligheter inom tjänster och tillverkning, i synnerhet arbetsintensiva tillverkningssektorer som livsmedelsförädling, läderprodukter, skor och textilier och inom tjänstesektorn som turism och byggnation.


Det efterlyser också avskaffande av snedvridande skattemässiga incitament som främjar kapitalintensitet, infrastrukturinvesteringar, undanröjande av snedvridningar som hindrar konkurrensen, förhindrar inträde och motverkar gradering från oorganiserad till organiserad status. och större tonvikt på yrkesutbildning och kompetensutveckling för att förbättra ungdomars anställbarhet. Eftersom byar och småskaliga företag VSE kommer att behöva tillhandahålla det mesta av sysselsättningen under den elfte planen, uppmanar tillvägagångssättet också att åtgärda de problem som VSE-enheter och hembaserade arbetare står inför, särskilt kvinnor som inkluderar bristande tillgång till rätt tid och tillräcklig kredit, orealiserbar eller frånvaro av strömförsörjning, krav på tillstånd från ett antal statliga myndigheter och bördan av flera inspektioner.


Det kommer dock att finnas viss direkt sysselsättning inom den sociala sektorn, dvs. Förutom löneanställningsprogrammet som NREGS kommer också att förbättra sysselsättningsscenariot avsevärt. Den erkänner behovet av att öka andelen ordinarie anställda av den totala sysselsättningen och en motsvarande minskning av tillfälliga anställningar. Strategin för sysselsättningsgenerering i den elfte planen förutspås också att minska undersysselsättningen och förflyttning av överskottsarbetskraft i jordbrukssektorn till högre löner och mer förvärvsarbete i den icke-jordbrukssektorn. Jordbrukssektorn beräknas inte generera någon ökning av sysselsättningen under den elfte planperioden. Sysselsättningen inom tillverkning väntas växa med 4 procent medan bygg och transport och kommunikation förväntas växa med 8.


Den beräknade ökningen av den totala arbetskraften under den elfte planen på 45 miljoner. I motsats till detta skulle 58 miljoner arbetstillfällen skapas i den elfte planen. Detta skulle vara större än den prognostiserade ökningen av arbetskraften, vilket skulle leda till en minskning av arbetslösheten till under 5 procent. Men om vi tar hänsyn till kvinnors ökande deltagande kommer den totala beräknade ökningen av arbetskraften under den elfte planen att vara nästan 65 miljoner. Om vi ​​lägger till den nuvarande eftersläpningen av arbetslöshet på 35 miljoner i slutet av tionde planen skulle det totala arbetsbehovet under den elfte planen vara cirka miljoner. Men eftersom 58 miljoner sysselsättningsmöjligheter kommer att skapas i den elfte planen skulle detta lämna nästan 42 miljoner arbetare att absorberas i den icke-jordbruks- oorganiserade sektorn, vilket utan tvekan är ett svårt förslag.


Om vi ​​betraktar resultatet under det senaste decenniet med en negativ sysselsättningstillväxt i den organiserade sektorn, så är den elfte planen för ambitiös genom att förvänta sig generering av 15 miljoner jobb från den organiserade sektorn och totalt generera 58 miljoner sysselsättningsmöjligheter under planen. Därför befinns de uppskattningar som gjorts av planerarna vara mycket orealistiska och överoptimistiska med tanke på verkligheten på marken. Den beräknade ökningen av den totala arbetskraften under elfte planen beräknas dock till 45 miljoner. Det beräknas också att 58 miljoner arbetstillfällen skulle skapas under den elfte planen.


Detta skulle vara större än den förväntade ökningen av arbetskraften, vilket skulle leda till en minskning av arbetslösheten under 5 procent vid planens slutår. Det förväntas att jordbrukssektorn inte kommer att bidra till någon ökning av sysselsättningen under den elfte planen. Därför är strategin för sysselsättningsgenerering i den elfte planen baserad på minskningen av undersysselsättning och förflyttning av överskottsarbetskraft i jordbrukssektorn till högre löner och mer förvärvsarbete i icke-jordbrukssektorn. Den elfte planen har särskilt identifierat arbetsintensiva tillverknings- och tjänstesektorer med sysselsättningspotential som livsmedelsförädling, läderprodukter, skor, textilier, trä- och bambuprodukter, ädelstenar och smycken, hantverk, vävstolar, turism och konstruktion för detta ändamål.


Sålunda har nyckelstrategin för att uppnå inkluderande tillväxt i den elfte planen varit generering av produktiv och förvärvsarbete, med anständiga arbetsvillkor, i tillräcklig skala för att absorbera den växande arbetskraften. Den elfte planen syftar till att skapa 58 miljoner arbetstillfällen i tjugoen högväxande sektorer så att arbetslösheten sjunker till 4. International Commission on Peace and Food, en icke-statlig organisation som leds av Dr. Swaminathan, gjorde en studie om arbetslöshetsproblemet i landet. Kommittén har kommit till slutsatsen att det behövs minst miljoner nya jobb varje år i den oorganiserade sektorn för att uppnå full sysselsättning och för att utrota fattigdomen. Resultaten av teamet var i form av ett strategiuttalande som betonar att det finns potential att öka sysselsättningen med betoning på högre produktivitet och inkomster genom utvidgning av bevattning och grön revolution till områden som hittills inte täckts och som har potential, utveckling av ödemark och diversifiering av jordbruket till andra produktiva verksamheter som trädgårdsodling, vattenbruk, sericulture och agro-processing.


Centret för avancerad utvecklingsforskning CADR har också kritiserat olika sysselsättningsprogram som lanserats av regeringen som bara har berört en utkant av problemet och har föreslagit åtgärder för arbetsintensiva och landbaserade program. Dessa inkluderar diversifiering av grödor, som ger hög prioritet åt de fattigas behov och på omvandlingen av grödemönstret från nuvarande lågvärde till högvärdiga och arbetsintensiva program. Centret föreslår också ett hopp i produktionen av mjölk och ägg, att utnyttja vatten och markresurser på bästa sätt och förbättra miljoner hektar förstörd mark, vilket är ungefär hälften av det totala geografiska området, främst genom beskogning.


Med hänsyn till alla dessa faktorer kan man säga att landets framtida sysselsättningsprogram bör åtgärdas på ett sådant sätt att det kan möta folkets behov med maximalt utnyttjande av knappa resurser. Med tanke på problemets djup kan man dessutom med säkerhet säga att regeringen ensam inte kan ta itu med detta problem ensam. Den privata sektorn bör därför vara fullt delaktig i landets sysselsättningsprogram. Därför bör planeringskommissionen skriva ut ett program för den privata sektorn för att involvera sektorn i landets sysselsättningsprogram.


Därför måste en lämplig gemensam strategi som involverar både den offentliga sektorn och den privata sektorn vidtas för att ta itu med både landsbygds- och stadsarbetslösheten i landet. Det vore bättre att titta på sysselsättningstillväxten både inom organiserade och oorganiserade sektorer de senaste åren. I ett överbefolkat land som Indien med en hög befolkningstillväxt bör befolkningstillväxten vara konsekvent högre och jämn. Men den sysselsättningstillväxt som råder i ett land som Indien är inte särskilt gynnsam och uppmuntrande.


Samma tillväxttakt sjönk igen till 1. Den årliga genomsnittliga tillväxttakten för sysselsättningen inom den organiserade sektorn bibehöll dock sin fallande trend från 2. Tillväxttakten för sysselsättningen i den organiserade offentliga och privata sektorn har minskat från 2. Men tillväxttakten för organiserad sysselsättning i den privata sektorn har initialt minskat från 1. För första gången översteg sysselsättningstillväxten i den organiserade privata sektorn sysselsättningstillväxten i den offentliga sektorn. Det skulle också vara bättre att undersöka sysselsättningstillväxten i Indien under perioden efter reformen.


Det observeras att tillväxttakten för sysselsättningen inom den offentliga sektorn har minskat från 1. Återigen ökade sysselsättningstillväxten i den organiserade privata sektorn från 1. Således förblev sysselsättningstillväxten i den organiserade sektorn relativt stabil, dvs. Det kan således observeras att den privata sektorn övervägande bidrog till ökningen av sysselsättningen inom den organiserade sektorn under reformperioden sedan utom under Sysselsättningstillväxten i den organiserade sektorn, offentlig och privat sektor begränsad, minskade dock under nittiotalet. Den årliga sysselsättningstillväxten i arbetsställen som omfattas av arbetsmarknadsministeriets informationssystem avtog från 1.


Denna inbromsning skedde trots en acceleration i den årliga sysselsättningstillväxten i den privata sektorn från 0. Med tanke på situationen har regeringen beslutat att inrätta den andra nationella kommissionen för arbete i syfte att ge skydd till miljontals arbetare. Kommissionens huvudfokus skulle vara att föreslå en rationalisering av den befintliga arbetslagstiftningen i den organiserade sektorn och också att föreslå en paraplylagstiftning för att säkerställa en miniminivå av skydd för arbetstagarna i den oorganiserade sektorn. Under de senaste åren har sysselsättningen i Indien minskat marginellt både i städerna och på landsbygden enligt resultaten av den senaste undersökningen gjord av den nationella provundersökningsorganisationen NSSO.


Resultaten av den 55:e omgången av NSSO-undersökningen visade att sysselsättningen på landsbygden bland män minskade med två procentenheter, medan den var lägre med tre procentenheter för kvinnor jämfört med 94 när den senaste NSSO-undersökningen genomfördes. I tätorter minskade sysselsättningen för kvinnor med mer än en procentenhet i , medan den låg kvar på samma nivå för män. Undersökningen visar att arbetskraftens deltagande under är högre på landsbygden än i stadsområden och deltagandet är högre för män än för kvinnor. Dessutom visar sysselsättningsnivåerna bland staterna att arbetsdeltagandet bland män på landsbygden är högst i Andhra Pradesh som har män sysselsatta per 1, män, följt av Karnataka och Tamil Nadu.


De lägsta siffrorna rapporteras av Haryana med män sysselsatta per 1, män följt av Uttar Pradesh och Bihar. Den 64:e omgången av NSSO-undersökningen om sysselsättning-arbetslöshet indikerar skapandet av 4 miljoner arbetstillfällen mellan och Sysselsättningssituationen i landet under de senaste åren har visat marginell förbättring. Som framhållits i ekonomiska undersökningar från tidigare år baserade på NSSO-data, hade sysselsättningen på en aktuell daglig status CDS-basis under till accelererat avsevärt jämfört med tillväxten som sågs under till Under till , skapades cirka 47 miljoner arbetstillfällen jämfört med endast 24 miljoner perioden mellan och och sysselsättningstillväxten accelererade från 1.


Men eftersom arbetskraften växer i en snabbare takt på 2. Under den senaste perioden har landet ställts inför trög sysselsättningstillväxt eftersom det finns en inbromsning i den sammansatta årliga tillväxttakten CAGR för sysselsättningen under till till 0. Efter en period av långsamma framsteg under till , ökade sysselsättningsgenereringen under till att lägga till. Baserat på nuvarande dagliga status CDS var CAGR i sysselsättning 1. Sysselsättningsscenariot i Indien kommer sannolikt att förbättras under de senaste åren. Nyligen genomfördes en studie av en industrigrupp i december bland mer än 5 företag inom 12 industrisektorer. Undersökningsrapporten konstaterade att de arbetssökande kan se fram emot ett framgångsrikt nytt år som fler än 8.


Mot bakgrund av osäkra ekonomiska förhållanden är det beräknade antalet nya jobb i 8. Alla möjligheter har projicerats in för den organiserade sektorn. Förutom FMCG förväntas fler jobb inom hälso- och sjukvård, IT, detaljhandel och besöksnäring. Bank- och finansiella tjänster 61, , tillverkning och ingenjörsverksamhet 51, , utbildning, utbildning och konsulttjänster 42, , media och underhållning 42, och fastigheter 38, förväntas också skapa arbetstillfällen. Enligt rapporten från den sjätte ekonomiska folkräkningen som genomfördes av den nationella statistikkommissionen ökade antalet sysselsatta i landet med. Sysselsättningstillväxten på 34 procent under åttaårsperioden är en bra takt eftersom den hade vuxit med en årlig över 4 procent när befolkningen växer med cirka 2 procent.


Sysselsättningen i tätortsområden ökade med Andelen kvinnor av den totala arbetskraften steg till. Med hänsyn till allt detta kan man säga att landets framtida sysselsättningsprogram bör korrigeras på ett sådant sätt att det kan möta kraven från människor med maximalt utnyttjande av knappa resurser. Med tanke på problemets djup kan man dessutom med säkerhet säga att regeringen inte kan ta itu med detta problem ensam. Det är en mycket relevant fråga – om den nya ekonomiska politiken främjar tillväxten av arbetslösa i Indien.


Under tiden har olika studier gjorts i denna riktning. Några av dessa studier pekar på ett jakande svar på denna fråga och återigen några andra studier pekar på ett annat svar på denna fråga. Det skulle vara bättre att börja med följande observation av Dr. Ingenting avslöjar kargheten i rena tillväxttakt observerade utvecklingsstrategier än de empiriska resultaten från det senaste decenniet i Indien. BNP har ökat från 3. Inom jordbruket sjönk sysselsättningstillväxten från 1. En annan studie gjord av Mr. Sudipto Mundle vid National Institute of Public Finance and Policy, New Delhi har helt enkelt visat sysselsättningseffekterna av New Economic Policy under två olika antaganden om en hög och en låg tillväxtsituation.


Detta innebär en extra arbetslöshet på cirka 4 miljoner personer under och året efter som en nettokonsekvens av stabiliseringsprogram. Med hänsyn till situationen med hög tillväxt, Mr. Mundle har antagit en tillväxt på 3. Men CSO:s uppskattningar av BNP-tillväxttakten för dessa tre år var—1. Det visar sig således att under strukturanpassningsprogram är de faktiska tillväxttakten för BNP till och med lägre än de tillväxttakt som antas av Mr. Följaktligen kan det nu observeras att den faktiska tillväxttakten för arbetslösheten är mycket högre än de tillväxtsiffror som förutspåtts av Mr. Med införandet av ny ekonomisk politik har landet initierat programmet för teknisk uppgradering som leder till främjande av kapitalintensiv teknologi.


Detta har resulterat i minskade sysselsättningselasticiteter. Studien gjord av Mr. Bhattacharya och Arup Mitra om sysselsättningselasticiteten för olika sektorer av ekonomin, på grundval av data som erhållits från och folkräkningar avslöjade att sysselsättningselasticiteten mätt som förhållandet mellan sysselsättningstillväxten och inkomsttillväxttakten för olika sektorer varierade avsevärt. Sysselsättningselasticiteten för ekonomin som helhet uppskattades till 0. Men denna sysselsättningselasticitet utarbetades av Mr. Bhattacharya och Mr. Mitra och de faktiska observerade tillväxttakten för BNP, de sannolika tillskotten till sysselsättningen uppskattades.


Följaktligen ökade arbetslösheten kraftigt från 3. Detta är utan tvekan en alarmerande situation. Senare, enligt NSSO-undersökningen avslöjades det att det totala antalet arbetslösa i landet ökade från 9. Följaktligen ökade också arbetslösheten gradvis från 2. Dessutom, i Indien har den största delen av den extra sysselsättningsgenereringen kommit från den oorganiserade sektorn och den organiserade sektorn har ett litet bidrag i detta avseende. Den oorganiserade sektorn gav sysselsättning till låga löner och var också relativt osäker jämfört med den organiserade sektorn. Dessutom har det strukturella anpassningsprogrammet som införts i den organiserade sektorn minskat dess sysselsättningspotential, vilket leder till avskedande av arbetstagare inom den organiserade sektorn.


Detta ökade bördan av arbetslöshet genom förflyttning av arbetskraft. I Indien skulle snabbare ekonomisk tillväxt inte vara relevant om den inte var jobborienterad. Förespråkarna för strukturanpassningsprogram är av åsikten att på grund av liberalisering, privatisering och globalisering av ekonomin kommer arbetslösheten att öka på kort sikt men med det växande flödet av utländska direktinvesteringar såväl som inhemska privata investeringar , kommer sysselsättningselasticiteten för olika sektorer att förbättras gradvis under de senaste åren. Men med den gradvisa avvecklingen av den offentliga sektorn och den ökande kapitalintensiteten i den privata företagssektorn är chanserna för att accelerera sysselsättningstillväxten nästan noll. I Indien är företagssektorns bidrag till sysselsättningsskapandet mycket dåligt.


Under tiden, även om BNP-tillväxten i landet ökar gradvis från 3. Enligt en färsk regeringsrapport kommer över miljoner arbetssökande att söka arbete i landet. Men detta är verkligen en häpnadsväckande uppgift och understryker nödvändigheten av att uppnå en högre genomsnittlig årlig tillväxttakt för ekonomin än som målsatts i den åttonde planen och kraftfullt fullföljande av de sysselsättningsstrategier som planeras inom olika sektorer av planen. I början av åttonde planen i beräknades den öppna arbetslösheten till 17 miljoner, varav de utbildade stod för sju miljoner.


Arbetslösheten i Indien är högre bland kvinnor än bland män. Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sekundär meny Hoppa till primär sidofält Hoppa till sidfot Hem Om Historia Viktiga Indien-kategorier TOU Kontakta oss. Arbetslöshet i Indien — kort uppsats 1. Sidfot Kategorier Indiens historia Mughalrikets historia Indiens moderna historia Viktig Indien Indisk geografiblogg. Om oss Rapportera en artikel Webbplatskarta Kontakta oss.

No comments:

Post a Comment